Kom sportsskaderne til livs

Sportsskader rammer rigtig mange sportsudøvere hver dag, og disse sportsskader kan være ødelæggende for en sportsstjernes karriere. Derfor er det rigtig vigtigt, at man lære at lytte til sin krop, og reagere på de signaler den giver. Det nytter ikke noget, at man bliver ved med at overbelaste sin krop, hvis man kan mærke, at den siger stop.

Hvilke typer sportsskader ses oftest?

Hos Gildhøj Privathospital i Brøndby (Storkøbenhavn) sondrer man mellem to typer sportsskader. Her er de traumatiske, der defineres som en pludselig skade ved f.eks. et fald. Dernæst findes overbelastningerne, hvor skaden er kommet gradvist over tid, da man har overbelastet sin krop for meget – ved at træne for meget eller forkert.

Blandt de traumatiske skader findes bl.a.:

  • Korsbåndsskader
  • Meniskskader
  • Brudskader i knæ
  • Brudskader i skulder

Blandt overbelastningsskader findes bl.a.

  • Springerknæ
  • Løberknæ
  • Skinnebenssmerter
  • Kasteskulder
  • Tennisalbue

Sørg for at få professionel hjælp

Lige meget hvilket skade vi snakker om, er det altid mest fornuftigt at søge professionel hjælp, og ikke bare tro “at det skal gås væk”. Med professionel hjælp kommer du ikke blot hurtigst tilbage igen, men du sikre dig også, at du kommer tilbage på et tidspunkt, hvor du ikke skader mere.

Et sted hvor man kunne søge professionel hjælp, kunne være Gildhøj Privathospital i Brøndby, hvor deres tilknyttede læger er specialiseret i at behandle og udrede sportsskader – inden for hele kroppen.

Rigtig mange går alt for længe, og venter, før de bliver undersøgt for skader. Her skal man altså sørge for at søge professionel hjælp, lige så snart man opdager noget. Desto før man kommer ind, desto bedre vil behandlingen forløbe.

Hvilke sportsudøvere får sportsskader

Det gør man inden for alle sportsgrene, hvis man ikke passer på sig selv. Der er selvfølgelig hang til, at der kommer flere sportsskader i det sportsgrene, hvor der er meget fart og meget nærkontakt – der ses nok ikke lige så meget sportsskader i bowling som i amerikansk fodbold.

Hvis du dyrker en sports – lige meget hvilken sportsgren – skal du sørge for, at du har styr på, hvordan du træner, så du ikke overbelaster kroppen.